Everything Will Be Alright
Samrawit was pas acht toen ze besloot om in haar eentje te vluchten uit Eritrea. Ze liet haar ouders, broertjes en zusjes achter en vertrok. Helemaal alleen. Onderweg twijfelde ze vaak of ze het juiste had gedaan. Moest ze terug naar huis of juist doorgaan? Wat moest ze zonder haar moeder? En was ze wel veilig?
Om te kunnen laten zien wat ze heeft meegemaakt, gaat Samrawit in Nederland op zoek naar plekken die lijken op locaties uit haar verleden, en laat daar haar tienjarige zusje Muqat momenten uit haar vluchtverhaal naspelen.
Ondertussen zien we Samrawit in haar Nederlandse leven. Ze gaat naar school, werkt en kijkt uit naar haar vervolgopleiding. Ze hoopt daar eindelijk ook Nederlandse leeftijdgenoten te leren kennen, maar wordt tot haar teleurstelling opnieuw in een aparte migrantenklas geplaatst. Ze luistert naar Eritrese en Nederlandse popmuziek – vooral het liedje ‘Alles komt goed’ van Jaap Reesema geeft haar steeds weer troost als ze verdrietig is. Met haar achttiende verjaardag komt ook echte zelfstandigheid dichterbij. Een uniek verhaal, verteld en verbeeld door een tiener die al van jongs af aan een betere toekomst najaagt.