The Biggest Chinese Restaurant in the World
Met meer dan duizend medewerkers die vijfduizend tafels bedienen, waarop alleen al per dag honderdvijftig eenden en per week tweehonderd slangen worden geserveerd, mag het West Lake Restaurant in het Zuid-Chinese Changshe zich met recht het grootste Chinese restaurant ter wereld noemen. \i The Biggest Chinese Restaurant in the World\i0 schetst een beeld van het moderne China door mensen voor en achter de schermen van het restaurant aan het woord te laten. De eigenaresse, een van de twintig \i selfmade\i0 miljonairs van de stad, vertelt openhartig over haar mislukte huwelijksleven. Een aanstaande bruidegom die in het restaurant zijn feest organiseert, vertelt over de moderne Chinese mores rond het huwelijksfeest. En een serveerster bezoekt haar arme ouders op het platteland. Daarmee ontstaat een portret van de unieke combinatie van oude religieuze en nieuwe kapitalistische waarden waarmee China de eenentwintigste eeuw binnenstapt. Duidelijk wordt onder meer dat bepaald niet iedereen mee kan komen met het economische succes. Door zich te concentreren op de microkosmos van het West Lake Restaurant, cre\'eberden de makers, net als filmmaker Jia Zhang-ke dat eerder deed in zijn portret van themapark 'The World', een venster op de grote veranderingen die China als geheel ondergaat.