Hitler's Children
De familie Hoess deed er alles aan om de horror te negeren. Geblindeerde ramen zorgden ervoor dat ze vanuit hun villa de schoorstenen en de gaskamers niet konden zien. Familiefoto's tonen buiten spelende kinderen en andere idyllische taferelen, zonder de aanwezigheid van het kamp te verraden. Alleen de geur van verbrande lijken en de dikke laag as die de tuin bedekte, lieten zich niet uitbannen, vertelt Rainer Hoess bijna zeventig jaar later. Zijn grootvader was de commandant van Auschwitz, zijn vader groeide er op. Rainer heeft eindelijk de moed verzameld om, samen met een Joodse vriend, een bezoek te brengen aan het voormalige concentratiekamp. Behalve Rainer komen in Hitler's Children ook de nabestaanden van andere kopstukken van het nazi-regime aan het woord. Ze vertellen over hoe het is om met deze historische ballast te moeten leven. Het achternichtje van Himmler trouwde met een Jood uit Israel, de kleindochter van Göering heeft zich laten steriliseren, de jongste zoon van kampbeul Frank probeert zijn familieverleden van zich af te schrijven. We volgen Hitlers getraumatiseerde kinderen in een passend sobere stijl: opvallende camerabewegingen, snelle cuts of accentuerende muziek blijven achterwege. Het onderstreept met bittere ernst dat er twee generaties later nog steeds diepe littekens op de Duitse ziel staan.