Just an Alien
De Chinese fotograaf Weicheng Hua ontmoet de zwerver Zhighuo Sun in 2015 in een attractiepark net buiten Chongqing. Hua’s eerste film is een liefdevol portret van deze drugsgebruikende, wellicht psychotische, gevoelige en altijd opgewekte Sun, die zich als een soort sjamaan door het attractiepark beweegt, orerend over mystieke begrippen als ‘het nulprincipe’ en het ‘uitvinden van het zelf’. De hoofdpersoon lijkt perfect te passen in de wonderlijke omgeving.
Het attractiepark Buitenlandersstraat, dat in 2006 werd geopend, was een allegaartje van uiterst vreemde bouwsels, van ufo’s tot een mini-Manhattan, een ronddraaiend Jezusbeeld en een Thais bordeel. Een surrealistisch geheel, deprimerend en hoopvol tegelijk: het chaotische, lelijke park was ook een vrijplaats voor buitenstaanders.
Buitenlandersstraat werd na dertien jaar afgebroken, om plaats te maken voor een luxe woongebied. De film gaat daarmee ook over de razendsnelle urbanisering in China. Hua nodigt uit de wereld eens van een andere kant te bekijken. Als alle rommel wordt afgebroken en opgeruimd, waar is dan nog ruimte voor het afwijkende?