The Devil Operation
In de Peruaanse regio Cajamarca, in het Andes-gebergte, laaide in 2001 een ruzie over de plannen van de Yanacocha-goudmijn om het werk uit te bereiden naar een heilige berg hoog op. Bergbewoners gebruikten het daar vrij stromende water om te overleven, voor hun vee en akkers, maar ontdekten dat het door toedoen van de Amerikaanse mijnmaatschappij vervuild was. De gemeenschap kwam in opstand. De lokale priester Marco Arana wist in 2004 bloedvergieten te voorkomen door als tussenpersoon op te treden. Even leek het kwaad afgewend, totdat Marco Arana en een groep milieuactivisten ontdekten dat ze overal gevolgd en gefotografeerd werden. Bedreigingen en intimidatie waren aan de orde van de dag en er viel zelfs een dode. Wie waren de spionnen die hen elke minuut van de dag in de gaten hielden? Documentairemaker Stephanie Boyd, die al eerder films over misstanden rond de mijnindustrie in Peru regisseerde, vatte oorspronkelijk het plan op om protesterende boeren te volgen, maar ontdekte al filmende dat het verhaal rondom deze goudmijn veelomvattender was. Omdat Boyd tijdens die ontdekking opnames maakte, laat haar film zich bekijken als een spannende, politieke thriller. Met archiefmateriaal, interviews met betrokkenen en haar persoonlijke bevindingen, zet ze uiteen welke spreekwoordelijke Goliath zich op David heeft gestort.