Little Dieter Needs to Fly
Al als jonge jongen droomde de Duitser Dieter Dengler ervan Amerikaans testpiloot te worden. Hij groeide op in het naoorlogse Duitsland. Zijn vader heeft hij amper gekend, die werd gedood tijdens de Tweede Wereldoorlog. Op achttienjarige leeftijd verlaat Dengler Duitsland met slechts vijftig cent op zak. Na een tijdje te hebben rondgehangen in San Francisco meldt hij zich bij het Amerikaanse leger om te gaan vechten in Vietnam. Tijdens zijn eerste inzet in 1966 wordt hij meteen neergeschoten en gevangengenomen door de Vietcong.
Werner Herzog vertelt Denglers levensverhaal in vier episoden: ‘De man’, ‘De droom’, ‘De straf’ en ‘De verlossing’. Denglers verhalen – over zijn kinderjaren, de wrede folteringen die hij in gevangenschap moest doorstaan en zijn miraculeuze ontsnapping – zijn zeer aangrijpend. Herzog zelf is te horen als verteller en als degene die de vragen stelt, maar verder blijft hij als maker op de achtergrond. Hij neemt de scheiding tussen fictie en non-fictie, zoals in veel van zijn documentaires, niet al te nauw. Daarmee is hij getrouw aan zijn credo dat kunst meer waarheid bevat dan de werkelijkheid.