Network Effect
Een interactieve collage van een eindeloze stroom videofragmenten, berichten, cijfers, lijstjes en ander visueel rumoer speelt met het verlangen van de toeschouwer om alles te willen zien en volgen. Door het aanklikken van een van de trefwoorden boven aan het scherm worden tienduizenden op internet vindbare associaties afgespeeld. Zo ontstaat bijvoorbeeld bij het woord ‘sing’ een golf YouTube-fragmenten van zingende mensen, onder een kakafonie van voorgelezen twitterteksten die de lol van zingen verwoorden. Een ophitsende teller vertelt hoeveel mensen op dat moment aan het zingen zijn, grafieken illustreren hoe vaak het woord voorkomt op internet en een rollende newsfeed meldt actuele zing-zaken. Het gevoel van urgentie bij de toeschouwer wordt versterkt door het gejaagde rumoer van de gesproken tweets en het geluid van een hartklop op de achtergrond. Die geeft aan dat de tijd dringt: de databank is slechts eens per 24 uur te bekijken en duurt rond de zeven minuten, afhankelijk van de gemiddelde levensverwachting in het land van de toeschouwer. Onwillekeurig trekt een of ander zinloos weetje toch de aandacht en voordat je het weet, zit je een lijst met synoniemen voor ‘zingen’ door te nemen. Een confronterend treffen met internet in de rol van verleider, luchtspiegeling en roesmiddel.