Zur lage
De extreem rechtse partij FPÖ van Jörg Haider kreeg in oktober ’99 meer dan een kwart van de stemmen bij de Oostenrijkse verkiezingen en werd de tweede partij van het land. Europa reageerde geschokt: extreem-rechts was terug! In ZUR LAGE blijkt dat de xenofobie in Oostenrijk nooit is weggeweest, ze zit diep ingebakken bij alle generaties. De Oostenrijkers die in de documentaire aan het woord komen zijn homofoob, antisemiet, anti-emancipatie, tegen de islam en niet geïnteresseerd in politiek. ‘Hoe ziet het Oostenrijkse gezin zichzelf?’, vraagt een presentator. ‘Normaal’ of ‘natuurlijk’ luiden de antwoorden. In Oostenrijk is ook vandaag de dag geen plaats voor afwijkende types, zo laten de makers zien. In zes hoofdstukken - liftend door het land, aan de hand van huisbezoeken en een aantal portretten - laten ze zien wat er leeft bij de ‘gewone’ Oostenrijker. Er is geen interviewstem, geen voice-over, maar wel een hoofdstuk met een presentator. De droogkomische stijl van regisseur Ulrich Seidl (HUNDSTAGE, TIERISCHE LIEBE), die behalve de hoofdstukken 2, 3 en 6 ook nog de proloog en epiloog maakte, heeft een duidelijk stempel op de productie gedrukt. Filmmaakster Barbara Albert (SLIDIN’, ALLES BUNT UND WUNDERBAR) was verantwoordelijk voor hoofdstuk 5, documentairemaker Michael Glawogger (FRANKREICH, WIR KOMMEN!) tekende voor hoofdstuk 1 en scenarist Michael Sturminger maakte hoofdstuk 4.