Dominguinhos
In juli 2013 overleed op 72-jarige leeftijd de Braziliaanse accordeonvirtuoos, componist en zanger Dominguinhos. Dominguinhos, die aan het begin van zijn carrière bekend stond als Neném do acordion (geboren uit de accordeon), was een warm pleitbezorger van de traditionele Braziliaanse muziek. Naast populaire ritmes als samba, conga, chachacha en beguine, speelde hij ook minder wijdverbreide muziekstijlen, zoals de choro. Zijn grote liefde was de uit zijn geboortestreek afkomstige baião, met zijn mix van inheemse en koloniale invloeden ontstaan uit de veelbewogen geschiedenis van Brazilië. In een dromerige, impressionistische montage van archiefbeelden, concertopnames en interviews wordt een beeld gecreëerd van een man wiens leven van de eerste tot de laatste minuut in het teken stond van muziek. Op de soundtrack klinken vrolijke, verhalende, soms heel poëtische en melancholieke liedjes waarin allerlei facetten van het leven bezongen worden. Waar hij aan het begin van zijn loopbaan veel optrad in nachtclubs, werd hij met het groeien van zijn roem een geliefd podiummuzikant. Hij speelde samen met Braziliaanse grootheden als Luiz Gonzaga, Caetano Veloso, Gilberto Gil, Gal Costa, Zé Ramalho, Toquinho en Maria Bethânia. Hoewel zijn ster ook buiten Brazilië rees, en hij gevraagd werd in Europa op te treden, is zijn internationale carrière beperkt gebleven: vanwege zijn vliegangst speelde hij alleen op het Zuid-Amerikaanse continent.