Glocken aus der Tiefe
In zijn impressionistische film GLOCKEN AUS DER TIEFE uit 1993 richt Herzog zijn camera op het postcommunistische Rusland en ondervraagt de traditionele bevolking over hun ideeën over religie en spiritualiteit en de invloed van bijgeloof op hun dagelijks leven. We maken onder meer kennis met de Yula‘s uit Mongolië, een nomadenstam die door middel van kikkerachtige keelgeluiden een diepe meditatieve staat probeert te bereiken. Ook laat Herzog zien hoe bejaarden rondom het Kitesj-meer op handen en voeten rondkruipen in de hoop een glimpje op te vangen van de verzonken ‘engelenstad‘ die op de bodem zou liggen. In de vorstperiode kruipen ze zelfs met gevaar voor eigen leven het vaak nog dunne ijs op. Zonder echte verhaallijn, commentaarstem of duidelijk standpunt van de maker, roept Herzog een bizarre en humoristische wereld op, die tussen elke lach door de toeschouwer uitdaagt zijn eigen oordeel te vellen over wat hij ziet.