Waves of Grace
De ebola-uitbraak in West-Afrika, die in december 2013 begon, is de grootse ebola-epidemie ooit. In Waves of Grace stap je op overtuigende wijze virtueel in de schoenen van Decontee Davis, een Liberiaanse vrouw die genas van ebola. In haar woonplaats West Point, een dichtbevolkte sloppenwijk in de hoofdstad Monrovia, vertelt ze over haar ervaringen toen ze ziek werd en vocht voor haar leven. Ze vertelt ook over de vele hindernissen in het leven na de ziekte en hoe ze haar opgebouwde immuniteit voor de ziekte gebruikt om andere patiënten bij te staan. Waves of Grace is een samenwerking tussen toonaangevend virtual reality-producent VRSE, de Verenigde Naties en mediabedrijf VICE. Vanuit VRSE tekende Chris Milk voor de co-regie. Vanuit zijn achtergrond als muziekvideoregisseur (voor onder andere Arcade Fire, U2 en The Chemical Brothers) richt Milk zich al enkele jaren op innovatieve crossmediaprojecten, zoals The Wilderness Downtown met Arcade Fire en de voor een virtual reality-bril gemaakte film Sound and Vision met Beck. Aan de VN-kant vult Gabo Arora (Clouds over Sidra) de regiecredit. De samenwerking levert – naast een indringende boodschap – een uiterst filmische virtuele ervaring op, waarin de verrassende camerastandpunten en voor het genre vrij ongebruikelijke montages opvallen.