Der Stand der Bauern
In 1848 werkte tweederde van de Zwitserse bevolking in het boerenbedrijf. In 1994 was dat nog slechts vier procent. De overgebleven boeren zijn bijzonder vasthoudend in hun strijd om overeind te blijven in de nieuwe tijd. Allemaal ontwikkelden zij hun eigen overlevingsstrategie. Zo ook de familie Meister, die in deze film centraal staat. Zoon Res heeft pas geleden de boerderij van zijn vader overgenomen en is vast van plan het bedrijf in diens traditie voort te zetten, ook al is het rundvee al enige tijd niet meer rendabel. Zijn ouders zijn verbitterd over de weinig respectvolle houding van de politiek tegenover de boeren. Moeder Marianne is overtuigd van het belang van de boeren voor de nationale voedselvoorziening, zeker wanneer het ooit weer tot een oorlog komt. Andere boeren veranderen wel hun manier van werken. De gebroeders Girardet stappen bijvoorbeeld over op het fokken van Amerikaanse bizons en Vreni en Moritz Buchli maken biologische zuivelprodukten. Boer Berry zoekt zijn heil in de exploitatie van bevruchte eicellen van zijn prijskoe Finnia. De familie Schmid heeft het niet gered, zij zijn genoodzaakt hun bedrijf te verkopen. Filmmaker Christian Iseli, zelf telg uit een boerengeslacht, schetst met deze film een genuanceerd beeld van de diversiteit en complexiteit van het boerenbedrijf in de huidige tijd.