Red Fairy n the Holy Ghost
"Ik geloof dat ze een heks is, dus heb ik haar hoofd afgehakt," zegt een man in het openingsshot van \i Red Fairy n the Holy Ghost\i0 . In zijn ene hand houdt hij een machete, in zijn andere een pluk haar van het vrouwenhoofd dat op zijn rug hangt. Het schokkende beeld toont hoe levensbedreigend een beschuldiging van hekserij is voor vrouwen in plattelandsdorpen in India. De eerste vrouw die publiekelijk terugvocht tegen die vernedering en de bijbehorende rechteloosheid is Chhutni Mahtain, die in de film wordt geportretteerd. In het district waar ze woont, werden tussen 1991 en 1995 ruim driehonderd vrouwen bestempeld tot heks en vermoord. Motieven voor deze bijgelovige praktijk, die vaak vrouwen treft die weduwe zijn of wier man elders is, zijn het inpikken van hun land en eigendommen of wraak voor het afslaan van seksuele avances. Lokale leiders en politie ontkennen de beschuldigingen en laten daders onbestraft. De filmers zijn er bij als een vrouw een dorpshoofd en een heksendokter confronteert met hun immorele gedrag. Alle mannen van het dorp staan op en roepen: "Laten we haar vermoorden! Nu!" De intimidatie en spanning is tastbaar door het handheld camerawerk dicht op de huid, zonder additionele muziek.