Boom for Real: The Late Teenage Years of Jean-Michel Basquiat
Aan de hand van uniek archiefmateriaal, interviews met ingewijden en een bijzondere soundtrack die een eigen verhaal vertelt, wordt geschetst hoe de jaren zeventig en tachtig in een gistend New York bepalend waren voor de vorming van de piepjonge, enigmatische Jean-Michel Basquiat als kunstenaar. Onder die ingewijden bevinden zich grootheden als filmmaker Jim Jarmusch, rapper Fab 5 Freddy en graffiti-artiest Lee Quiñones. Ze duiden hoe Basquiat een brug sloeg tussen het tijdperk van Andy Warhol, toen al op zijn retour, en kunstvormen zoals graffiti, hiphop, rap, breakdance, punkrock, die hun opgang maakten in het vervallen, door drugs beheerste New York, met name in de kunstenaarsenclave SoHo. Basquiat zwierf in die jaren als een dakloze tiener door de stad, werd uit huizen gezet, maar pikte feilloos de tijdgeest op. Of, zoals iemand het goed samenvat: "Basquiat begreep wat publieke ruimte inhoudt." Hoe deze energieke, jonge, alles absorberende visionair die publieke ruimte naar zijn hand zette, wordt aanstekelijk uiteengezet in een zeer rijke collage aan beelden, teksten en muziek.