Skateistan: Four Wheels and a Board in Kabul
Australische hulpverleners ontdekken dat ze straatkinderen in Kabul geïnteressseerd kunnen krijgen in skateboarden - een mooi middel om in contact te komen met de lokale bevolking. Het bassin van een werkloze fontein transformeren ze tot geïmproviseerde skate ramp, en een geliefde hangplek in Kabul is geboren. De stoffige slippers gaan uit, hippe skategympen gaan aan. Zowel jonge meisjes - veelal in traditionele jurk en hoofddoek - en jongens glijden enthousiast op hun boards door de fontein en de straten van Kabul. Toch stuiten de initiatiefnemers telkens weer op nieuwe problemen: de gewelddadigheid van de kinderen, het verschil tussen de seksen, rijke kinderen die niet met arme kinderen willen omgaan en de spanningen tussen de diverse etnische groeperingen. Het succes van de skate-fontein leidt tot het plan een groot skateboardcomplex met aanpalende school te bouwen, onder de naam Skateistan. De zoektocht naar fondsen voor de skateschool wordt afgewisseld met beelden van het dagelijks leven in de straten van Kabul. Een ontroerende, vrolijke en hoopgevende film over idealisme en kinderen in oorlogstijd die weer even kind mogen zijn. De skaters slagen er zelfs in straatkinderen en meisjes die moeten werken voor hun familie, weer terug naar school te krijgen. "Iedereen is cool op een skateboard."