Amandla! A Revolution in Four Part Harmony
Vanaf 1948 tot 1991 heerste in Zuid-Afrika de politiek van apartheid. Gedurende die jaren werd de zwarte bevolking steeds verder beknot in haar vrijheid. Het recht op vergadering, het recht op vereniging en het recht op vrije meningsuiting werden steeds verder uitgehold. Met de onderdrukking groeide echter het protest; eerst was dat vooral geweldloos maar later werd ook steeds vaker gewapend verzet geboden. De anti-apartheidsstrijd is een strijd die vele mensenlevens heeft gekost. Zo werd in 1960 een campagne tegen identiteitspassen, die iedere zwarte Zuid-Afrikaan altijd bij zich moest hebben, gevolgd door een verschrikkelijk bloedbad in Sharpeville. En in Soweto vielen er in 1976 vele jonge slachtoffers na een protestactie van scholieren tegen invoering van het Afrikaans als onderwijstaal. Deze film reconstrueert de geschiedenis van het meer dan veertig jaar durende verzet tegen apartheid maar richt zich vooral op de belangrijke rol die muziek daarin speelde. Verschillende oud-verzetsstrijders en muzikanten, onder wie zangeres Miriam Makeba en muzikant Hugh Masekela, vertellen hun verhaal. De vele vrijheidsliederen van het ondergrondse verzet ontstonden op straat en werden prompt verboden. Maar als ze eenmaal naar buiten kwamen, verspreidden ze zich snel en waren ze een bron van kracht en troost voor de zwarte gemeenschap. Uit de verhalen van de overlevenden, die treffend geïllustreerd worden met archiefbeelden, blijkt de onlosmakelijke verbondenheid van muziek en de strijd tegen apartheid.