Heimspiel
De ‘Wellblechpalast’ is een sporthal in een buitenwijk van Berlijn. Het is de beruchte thuisbasis van de ijshockeyclub Die Eisbären. Sinds de eenwording van Duitsland is de club uitgegroeid tot een cultsymbool voor veel Oost-Duitse sportliefhebbers. Dat de tegenstelling tussen oost en west voor veel inwoners van het voormalige Oost-Duitsland nog lang niet is opgeheven, blijkt uit de commentaren van de fanatieke supporters. ‘Ik ben trots om een Ossi te zijn’, zegt een van hen, en van West-Duitsers moeten ze eigenlijk niks hebben. Tijdens de thuiswedstrijden van Die Eisbären zingen de fans uit volle borst het clublied mee en de spelers worden als helden verwelkomd. De hele entourage lijkt op die van een popconcert, en iedere overwinning op een ploeg van ‘Wessi’s’ wordt als een nationale triomf gevierd. Voor de diepgewortelde gevoelens van frustratie en onderdrukking zijn de wedstrijden zichtbaar een ideale uitlaatklep.