The Burning House
Het is een vraag die iedereen wel eens krijgt voorgelegd: wat zou je meenemen als je huis in de fik stond? De website laat dagelijks iemand anders het antwoord geven. De deelnemers, die zichzelf kunnen aanmelden, posten hun reactie in de vorm van een foto van de spullen die ze zouden redden, en een feitelijke opsomming om hun keuze uit te leggen. "Wat je meeneemt, is een weergave van je interesses, achtergrond en voorkeuren", luidt de opdracht. "Denk eraan als een interview samengebald in één vraag." En inderdaad: het gaat vaak om uiterst persoonlijke keuzes. Soms zijn die meteen te begrijpen: je baby, je kat, je trouwring. Maar veel vaker prikkelen ze de verbeelding. Een kopie van die je op zevenjarige leeftijd van je vader kreeg? Een oude knoop van je grootmoeder? Een gedicht van je zus? De beknopte lijstjes, aangevuld met spaarzame persoonsgegevens als leeftijd, woonplaats en beroep, maken dat de blogbezoeker blijft gissen naar de achterliggende beweegredenen. Waarom juist deze eigendommen? Waar houdt het pragmatisme op, waar begint het sentiment? En tot op welke hoogte zijn hun keuzes eigenlijk tijdgebonden? Had het meisje dat nu haar iPod klaarlegt, vroeger bijvoorbeeld haar complete cd-collectie willen meeslepen?