Would You Have Sex with an Arab?
Zou je seks hebben met een Arabier? Dat is de vraag waarmee documentairemaker Yolande Zauberman het nachtleven van de Israëlische stad Tel Aviv induikt. Met een simpele, kleine camera kruipt ze dicht op de huid van de nachtbrakers die ze tegenkomt in clubs, kroegen en op straat. En steeds weer stelt ze die vraag. Een vraag die, meer dan over seks of liefde, gaat over politiek.
In de benevelde staat van de nacht zijn de antwoorden rauw en oprecht. Waar de een het idee van ‘slapen met de vijand’ direct van de hand wijst, vertelt een ander openhartig hoe haar liefdesnacht met een Palestijn voelde als het stichten van vrede. Opvallend zijn de termen en zinsneden die steeds weer de kop opsteken in de gesprekken: “verboden”, “verraad”, een aarzeling wat de familie ervan zou vinden.
En vanuit die ene vraag volgen als vanzelf andere vragen: of de seks anders is, of liefde haat kan overwinnen. Gemaakt in een periode waarin het Israëlisch-Palestijns conflict in sluimerstand stond, toont deze documentaire op stekelige, provocatieve, maar ook ontroerende wijze hoe dat conflict tot het intiemste niveau doorwerkt in de levens van individuen.