A Personal Journey With Martin Scorsese Through American Movies
Ter gelegenheid van de viering van honderd jaar cinema bedacht het British Film Institute de 'Century of cinema' serie. Een aantal regisseurs werd gevraagd een persoonlijke visie te geven op de filmgeschiedenis van hun land. Martin Scorsese werd uitgenodigd voor de Amerikaanse bijdrage. Het resultaat is geen behandeling van de klassieke filmcanon, want Scorsese hecht veel belang aan het werk van regisseurs die in de marge van Hollywood werkten. Jacques Tourneurs cat people (1942) is volgens hem voor de Amerikaanse filmgeschiedenis van even groot belang als Orson Welles citizen kane (1941). Scorsese illustreert zijn visie met veel overtuigende voorbeelden uit de periode van de grote studio's, de Gouden Eeuw van de Amerikaanse cinema. Bij alle veranderingen is één ding hetzelfde gebleven: "Elke beslissing wordt gevormd door de opvatting van geldschieters over wat het publiek wil zien."