Theremin: An Electronic Odyssey
De Russische uitvinder Léon Theremin (1896-1993) was eind jaren twintig van de vorige eeuw een fenomeen op de New Yorkse concertpodia. Daar maakte hij furore met zijn theremin, een muziekinstrument dat bespeeld wordt zonder het aan te raken en voor velen het eerste elektronische instrument dat ze ooit hoorden. Eind jaren dertig verdween hij van het toneel toen hij onder geheimzinnige omstandigheden weer naar Rusland terugkeerde.
Met behulp van archiefbeelden en uitgebreide interviews met vrienden en collega’s uit zijn gloriejaren schetst Theremin: An Electronic Odyssey, in 1994 winnaar van de Documentary Filmmakers Trophy op Sundance, een beeld van een uitzonderlijke levensloop. Zijn persoonlijke levensverhaal wordt versneden met dat van zijn geesteskind.
De theremin nam in Amerika een hoge vlucht: de ‘spookachtige klanken’ werden door Hollywood in de jaren 40 en 50 ingezet in griezelige sciencefictionfilms. Musici en componisten uit die tijd vertellen alles over de ontwikkeling en technische werking van de theremin, en hoe die aan de basis stond van nieuwe elektronische muziekinstrumenten en zijn stempel drukte op de moderne popmuziek.