Absence
Jaarlijks verlaten talrijke bewoners van het arme Indiase platteland, vooral jonge mannen, hun dorp om werk te zoeken in de grote steden. Velen verdwijnen in de anonimiteit van het stadsleven en laten hun familie achter in onzekerheid over hun lot.
Voor de achterblijvers is het gemis na jaren nog altijd sterk aanwezig. Absence is een filmische verbeelding van de pijn en het verdriet van deze van elkaar afgesneden levens, een gevoel dat wordt uitgedrukt in het Hindi-woord birha. In een afgelegen dorp hunkeren de vermisten, de moeders en de vermoeide geliefden ernaar om voorbij de mist te kunnen zien. Ze ontmoeten elkaar in ondoordringbare stiltes en eindeloze rouw. Ze vervloeken de maan die getuige is van hun slapeloze nachten.
Met Shiv Kumar Batalvi’s birha-poëzie als leidraad boekstaaft de film het lijden en smachten dat de scheiding met zich meebrengt. De plaatsen zijn niet aangeduid, de personages hebben geen naam. Absence speelt zich af in een seizoen van wachten en een klimaat van onzekerheid, waar alleen een luide schreeuw de afstand tussen geliefden kan meten.