Bosnian Rhapsody: At the Margins of Science
Binnen de diverse etnische groepen in Bosni\'eb-Herzegovina zijn mystiek, magie en religie altijd van belang geweest. Door invloeden uit het Midden-Oosten, Turkije en het Westen heerste er in Bosni\'eb veel aandacht voor kruidengeneeswijzen. De Bosni\'ebrs geloven ook dat je aan de ziektes van mensen de toestand van de samenleving kunt afleiden, en in de nadagen van de oorlog probeert het land zichzelf te genezen van een trauma. Mensen zijn uit hun huizen verdreven, hebben familie verloren, zijn depressief, wanhopig en ontworteld. En de nieuwe politiek zorgt voor vervreemding en verlies van vertrouwde waarden. Er wordt teruggegrepen op beproefde methodes, waarbij zowel het Oosters-orthodoxe geloof als de verschillende natuurreligies worden aangesproken. In georganiseerde exorcisme-sessies proberen de Bosni\'ebrs hun demonen te verdrijven. Marokkaanse helers stralen voor 15 duizend man tegelijk bronwater in, monniken delen hun recepten. Wie had gedacht dat je door het drinken van mierikswortelthee een niersteen kunt uitplassen? Dat het sap van een radijs verlichting brengt voor een pijnlijk scrotum? In de film komen sjamanen, helers, zieners, priesters en wetenschappers aan het woord over de traditie van de kwakzalverij in Bosni\'eb. Kerkmuziek en Gregoriaans gezang tooien de film met een mystieke sfeer.