Blind Fortune
In elke Spaanse stad schaffen gelukzoekers hun lot voor de loterij aan bij blinde verkopers die deze in kleine hokjes op straathoeken verkopen. De verkopers werken voor de Spaanse nationale blindenorganisatie (ONCE), die voorziet in werkgelegenheid en blindenonderwijs. Deze film duikt in de wereld van blinde verkopers in Malaga. Sommigen zijn altijd blind geweest, anderen konden ooit zien maar verloren door een ongeluk of ziekte hun zicht. Ook ontmoeten we mensen die hard op weg zijn om blind te worden. Hoe ziet je wereld eruit als je nog maar twintig procent kan zien met één oog? En kan een blinde donker 'zien'? Hoe herinnert iemand die zijn zicht verloor zich een zonsondergang? De protagonisten spreken eerlijk en weldoordacht over hun leven en vertellen hoe ze zich de omgeving voorstellen. De camera volgt hen tijdens dagelijkse bezigheden en registreert hoe andere zintuigen de leiding nemen tijdens het lopen, koken en contact met andere mensen. Ook zien we de wereld vanuit het gezichtspunt van slechtzienden; wat is er dan nog over van je visuele beleving? Tegelijkertijd werpt de film een blik op verhalen van winnaars en verliezers van de blindenloterij; maakt geld gelukkig – of is aangenaam rijk zijn een illusie?