Theatre of War
De Falklandoorlog duurde slechts 74 dagen. Maar ook zo’n kortdurend conflict kan verstrekkende gevolgen hebben. Toen in juni 1982 Argentinië tandenknarsend zijn nederlaag moest erkennen en de Falklandeilanden onder Brits bewind bleven, waren er zo’n duizend doden te betreuren. De oorlog had voor de – soms pas net meerderjarige – soldaten aan weerszijden van de frontlijn grote impact. De broekies van toen zijn 35 jaar later grijzende veteranen, met leesbrillen en beklemmende oorlogsherinneringen.
De Argentijnse kunstenaar en filmmaker Lola Arias brengt een aantal van hen bijeen voor de camera. De film is onderdeel van een conceptueel, multimediaal project – het bekroonde theaterstuk Minefield kwam eruit voort. De filmmaker creëert theatrale opstellingen waarin drie Argentijnen en drie Britten in korte scènes de confrontatie aangaan met zichzelf, met elkaar en met de oorlog die hen bindt.