Lost in la Mancha
Deze documentaire moest de making of worden van Terry Gilliams speelfilm THE MAN WHO KILLED DON QUIXOTE. Het werd, zoals de ondertitel van LOST IN LA MANCHA meldt, de un-making of. De idiosyncratische Gilliam maakte eerder commercieel succesvolle films als BRAZIL (1985) en TWELVE MONKEYS (1995). Maar tijdens het productieproces van DON QUIXOTE groeide de angst voor een tweede THE ADVENTURES OF BARON MUNCHAUSEN (1988), een film die uitliep op een financieel fiasco. Vanaf het begin wordt de productie geteisterd door tegenslag. Het budget van 32 miljoen dollar is, geeft Gilliam toe, veel te laag. Dat betekent: krappe deadlines en budgetten. Te krap, blijkt later. Als constant overvliegende F16’s, ziekte van hoofdrolspeler Jean Rochefort en een wolkbreuk het filmen onmogelijk maken, is de film gedoemd te mislukken. In paniek rennen de filmmakers heen en weer tussen geldschieters, verzekeringsagenten en cast en crew. Ondanks alle ellende wordt de kijker wel een blik gegund op Gilliams visie op het klassieke verhaal. Met molens en reuzen, de proefopnamen van Vanessa Paradis en Johnny Depp (die in een typische Gilliam-variant als moderne reclameman door de tijd reist en door Don Quichot wordt aangezien voor Sancho Panza) en met geanimeerde storyboards van de hand van Gilliam - die zijn carrière begon als de animator van Monty Python’s Flying Circus. Gilliam zelf houdt, als een echte Don Quichot, lange tijd de moed erin. ‘Als iets gemakkelijk is, doe ik het niet. Als iets bijna onmogelijk is, probeer ik het.’