Culloden
De laatste oorlog die op Brits grondgebied werd uitgevochten was The Battle of Culloden, waarin de Hoogland-Schotten het opnamen tegen de Engelsen en de Laagland-Schotten, zo’n 250 jaar geleden. In de BBC-klassieker CULLODEN is deze bloederige veldslag op zeer realistische wijze gereconstrueerd met behulp van amateur-acteurs die afstammen van de soldaten die destijds hun leven hebben gegeven. Het verhaal wordt verteld vanuit het perspectief van fictieve getuigen, en gecombineerd met de wilde camerabewegingen tijdens de gevechten, de echt afgevuurde kanonskogels en de realistische explosies heeft de kijker het gevoel werkelijk bij de gebeurtenissen aanwezig te zijn. Peter Watkins zou een jaar later THE WAR GAME regisseren, over een nucleaire aanval op Engeland; een film die zo controversieel was dat de BBC hem pas eenentwintig jaar later uitzond.