BotStory: The Futurist Cookbook
In 1932 publiceerden dichter en kunsttheoreticus Filippo Tommaso Marinetti en kunstenaar Fillìa The Futurist Cookbook, een manifest vermomd als kookboek en een vurig pleidooi om de verworvenheden en beloften van de twintigste eeuw te omarmen. Burgerlijke tradities moesten plaats maken voor snelheid, machines en nieuwe media, zoals cinema. En de eettafel was volgens de Futuristen de perfecte arena voor dit gevecht, waarin pasta als favoriete vijand gold. Het resultaat was een boek vol recepten voor de meest absurde culinaire uitspattingen. Anno 2017, een tijd waarin technologie en maatschappelijke ontwikkelingen onverminderd onlosmakelijk met elkaar verbonden zijn, nodigt IDFA DocLab de hedendaagse kunstenaars Klasien van de Zandschulp en Emilie Baltz uit om via kunstmatige intelligentie The Futurist Cookbook nieuw leven in te blazen. Ga tijdens het festival in gesprek met een futuristische chatbot uit de vorige eeuw, deel je toekomstdromen en -angsten, en ontdek nieuwe rituelen en recepten voor het digitale tijdperk.