Those Who Jump
Een grote groep Afrikaanse migranten bivakkeert onder uiterst primitieve omstandigheden op een heuvel in Noord-Marokko. Elke dag kijken ze uit over de Spaanse enclave Melilla en de Middellandse Zee daarachter. Ze dromen over een nieuw bestaan in Europa en maken plannen om illegaal de grens over te steken. Die grens wordt echter gevormd door een hoog hek, dat dag en nacht met camera’s bewaakt wordt en waarachter politiemensen klaarstaan om degenen die de sprong wagen, hardhandig tegen te houden. Slechts een enkeling lukt het, anderen worden opgepakt, geven op of moeten de sprong met hun leven bekopen. Regelmatig komt de Marokkaanse politie op de berg, verjaagt de migranten en verbrandt hun schamele bezittingen. De film geeft een ongepolijst beeld van dit keiharde bestaan, wat vooral te danken is aan het feit dat de camera wordt bediend door een van de migranten, de Malinese Abou Sidibé. Zo ontstaat een ander perspectief op migrantenproblematiek, waarin de doorgaans onzichtbare hoofdpersonen in dit drama een stem krijgen.