The Night My Brother Disappeared
In 2013 zonk voor de kust van Italië een overvolle boot met vluchtelingen uit Eritrea. Een van de honderden slachtoffers was de broer van mensenrechtenactivist Adal Neguse. Neguse, die in Zweden woont, zoekt met filmmaker Anna Blom naar de weinige overlevenden. Hebben zij zijn broer misschien ontmoet tijdens die fatale reis?
Terwijl de media destijds groots uitpakten met nieuwsverhalen over al dan niet falend internationaal beleid, laat deze film juist de vluchtelingen zelf aan het woord. Ze vertellen over hoe hun helse reis verliep, waar ze nu verblijven en wat hun nachtmerries en dromen zijn. Ook reist Blom met Neguse en enkele anderen naar Lampedusa, waar een lokale visser destijds zo veel drenkelingen redde als hij kon.
Door deze emotionele verhalen en ontmoetingen kan Neguse zich – gevoegd bij zijn eigen herinneringen en een collectieve afscheidsceremonie ter plaatse – een beeld vormen van de laatste dagen uit het leven van zijn broer.