Personal Truth
Een korte essayistische film over de kracht van nepnieuws. Aanleiding was 'Pizzagate', een vermeend pedofielennetwerk van hooggeplaatste Democraten in de Verenigde Staten, die elkaar via enkele restaurants en een ondergronds gangenstelsel zouden ontmoeten. De idealistische Edgar Welch uit Salisbury in Noord-Carolina trok zwaar bewapend naar pizzeria Comet in Washington D.C. om daar misbruikte kinderen te redden. Hij loste enkele schoten, maar trof niets aan. Pizzagate bleek een hoax en Welch werd alom belachelijk gemaakt. Begeleid door een energieke montage van archiefbeelden, krantenartikelen en locatieshots neemt de Britse documentairemaker Charlie Lyne het voor Welch op, want ook hijzelf heeft wel eens in een complottheorie geloofd. Het Elm Guest House in zijn Londense woonwijk zou volgens een hardnekkig gerucht een pedofielennetwerk herbergen dat het Britse establishment bediende – al is daar nooit enig bewijs voor geleverd. Lyne stelt urgente vragen in deze film. Waar gaat gezonde scepsis over in een onwrikbare overtuiging? Hoe gemakkelijk is het om in een complottheorie te geloven? En hoe kom je ooit weer van dat geloof af?