Flavours of Iraq
De smaak van abrikozenijs, de geur van kruit, de geluiden van bombardementen – het zijn herinneringen aan familiebezoeken waarmee de Irakees-Franse Feurat Alani een rijk, zintuiglijk beeld schetst van Irak, waar hij later, als hij er enige jaren als journalist werkt, te maken krijgt met terreur en oorlog. In zijn huis kijkt hij in de loop van een Amerikaans wapen, maar hij gaat ook met het Amerikaanse leger mee als embedded journalist.
In twintig korte animatiefilms, geregisseerd door Leonard Cohen, wordt aan de hand van kleine gebeurtenissen Alani’s geschiedenis en tegelijk die van zijn familie en het geplaagde land verteld. Dat herinneringen en indrukken niet altijd even gedetailleerd zijn, komt terug in de beeldtaal. Gezichten zijn niet helemaal ingevuld en bestaan soms uit snorren en wenkbrauwen, of slechts een hagelwitte glimlach. Vorm en inhoud versterken elkaar, de animaties zorgen voor extra lagen. Als Alani op zijn negende zijn Irakese familie voor het eerst bezoekt, hangt Saddam Hoessein letterlijk als een dreigende wolk boven het verder mooie leven. Ondanks alles is er ruimte voor liefde, schoonheid, humor en vooral menselijkheid.