Radio Bikini
Na de Tweede Wereldoorlog bevonden de Verenigde Staten zich op een kruispunt. Het land bezat als enige in de wereld atoombommen. Moest de ontwikkeling van dit wapen worden voortgezet of gestopt? Een publicitair offensief moest de wereld overtuigen van de noodzaak op de ingeslagen weg door te gaan. In 1946 werd het eilandje Bikini voor dit doel uitgekozen. Twee atoomproeven moesten het vernuft van de Amerikaanse defensie?industrie bewijzen. De 162 bewoners werden geëvacueerd en vervangen door ruim veertigduizend militairen. Honderden journalisten werden uitgenodigd om de explosies bij te wonen. Het Amerikaanse leger stuurde 750 (!) camera's om de beelden te leveren voor een propagandafilm. Wetenschappers die waarschuwden voor de gevolgen van de nucleaire straling, werden niet serieus genomen.