Socks on Fire
In deze lyrisch vormgegeven, autobiografische documentaire barstensvol gemengde gevoelens gaat Bo McGuire terug naar zijn geboorteplaats Hokes Bluff, Alabama. In homemovies uit zijn jeugd ziet hij een gelukkige familie. Maar na de dood van zijn geliefde grootmoeder is dat geluk uit elkaar gespat. McGuire voelde altijd een sterke band met zowel zijn vrijgevochten tante Sharon als met zijn speelse oom John, de dragqueen van de familie. De tragiek wil dat Sharon homofoob werd en John uit oma’s huis heeft gezet. Hoe kon dat gebeuren?
McGuire, zelf queer, monteert in zijn eerste lange documentaire poëtische overpeinzingen, gesprekken met zijn moeder, oom John en anderen, oude video-opnamen en door acteurs nagespeelde scènes – waarin een man de rol van Sharon vertolkt – tot een vrijmoedig en intiem geheel. Zo groeit dit onderzoek naar zijn familie en zijn coming-of-age uit tot een bespiegeling over identiteit, geluk en de magie van het bos achter zijn grootmoeders huis. Een ode bovendien aan de vele vrouwen die belangrijk voor hem waren. Beste documentaire op het Tribeca Film Festival.