Invisible - Illegal in Europe
Miljoenen mensen leven illegaal in Europa. Noodgedwongen leiden ze een haast onzichtbaar bestaan. De Duitse documentairemaker Andreas Voigt besloot vijf van hen een jaar te volgen. Vijf verhalen van illegalen, afkomstig uit verschillende werelddelen, verblijvend in vijf Europese landen Zakari, een gedeserteerd legerofficier, is gevlucht uit Algerije, waar hij zijn leven niet zeker is. Hij woont al tien jaar illegaal in Duitsland – voor een verblijfsvergunning was zijn verhaal ‘niet ernstig genoeg’ – en hoopt nog altijd terug te kunnen keren naar een veilig, democratisch Algerije. De Ecuadoraanse Edita peinst er niet over om terug te keren naar haar vaderland. De transseksueel voelt zich prima in Parijs, waar ze iedere drie maanden een nieuw tijdelijk visum haalt. Malika, een Tsjetsjeense, wil vooral een betere toekomst voor haar dochter. En Prince wacht in een Nederlandse cel op zijn verplichte terugkeer naar Nigeria. Oumar, ten slotte, heeft nog maar net voet aan Europese grond gezet – vanuit Ceuta heeft hij de Spaanse kust bereikt – of zijn dromen vallen in duigen. De grenspolitie wacht hem op. Zonder commentaar of politieke analyse schetst INVISIBLE – ILLEGAL IN EUROPE vijf portretten van mensen die blijven hopen op geluk, maar zich moeten neerleggen bij hun navrante lot.