News Globus
Met Google Maps kunnen we de wereld van griezelig nabij bestuderen, maar voor het grote plaatje gaat er niets boven de goede oude globe. Eén blik op de wereldbol en je begrijpt dat, hoe verschillend onze levens er ook uit mogen zien, we uiteindelijk allemaal dezelfde aardkloot bewonen. De door studenten van het Copenhagen Institute of Interaction Design ontwikkelde combineert dit nostalgische object met moderne communicatietechnologie om je niet alleen te laten ontdekken wat er in de wereld op dit moment gebeurt, maar ook hoe die gebeurtenissen verschillende delen van de wereld met elkaar verbinden. Als een telefonist uit het pre-automatiseringstijdperk stel je via een plug twee regio’s op de wereldbol met elkaar in contact, waarna een actueel kort bericht klinkt over een nieuwsgebeurtenis waar landen uit beide regio’s bij betrokken zijn. De berichten worden ter plekke door een webserver geselecteerd uit de database van de . Reis de globe rond en ontdek zo verrassende connecties tussen dichtbij of ver uit elkaar gelegen plekken.