Apocalypse in the Tropics
In Brazilië beleeft het evangelisch fundamentalisme een grote opmars. Populaire tv-evangelisten roepen hun aanhang op om partij te kiezen voor ultraconservatieve presidentskandidaten; met name het recht op abortus en genderneutrale toiletten moeten het ontgelden.
Tijdens de coronapandemie leidt de religieuze invloed het land naar een dieptepunt, als de regering van Bolsonaro geen vaccins of zuurstofflessen inkoopt, maar de bevolking oproept om harder te bidden. Het levert een recordaantal van 700.000 doden op.
Filmmaker Petra Costa maakte eerder de voor een Oscar genomineerde documentaire The Edge of Democracy (2019) over de wereldwijde toename van polarisatie en extreem politiek geweld. In Brazilië onderzoekt ze of het land opstoomt naar een theocratie.
Ze spreekt bijvoorbeeld met huidige president Lula, maar ook met tv-evangelist Silas Malafaia, die Bolsonaro in 2018 aan zijn overwinning hielp. De apocalyptische theologie die hij uitdraagt vormt de verontrustende achtergrond bij nieuwsbeelden van massaal bezochte politieke en religieuze bijeenkomsten in deze urgente en exemplarische schets van een jonge democratie die aan een zijden draadje hangt.