Which Way Home
Niet alleen mannen uit Midden-Amerika en Mexico proberen illegaal naar de Verenigde Staten te komen. Vijf procent van de grote groep economische vluchtelingen bestaat uit kinderen jonger dan zestien jaar. Elke dag klimmen honderden kinderen op de goederentreinen die vanuit het zuiden van Mexico naar de VS rijden. Op hun reis worden ze beroofd, soms verkracht of vallen ze tijdens het slapen van de trein. Wie de barre tocht overleeft, moet het zwaarbewaakte grensgebied tussen Mexico en de VS nog zien over te steken. Maar daar lijken de jongens zich nauwelijks van bewust. Dat zien ze wel als ze aan de grens komen, luidt het commentaar. Als het lukt de grens over te steken, willen ze geld verdienen of geadopteerd worden. volgt verschillende groepjes kinderen op hun lange tocht. Als de filmmakers met hun auto bij het volgende station arriveren, blijken sommige kinderen gearresteerd of bij een tunnel van de trein te zijn gezwiept. Interviews met achtergebleven gezinsleden maken duidelijk dat de ouders vanwege geldgebrek niet op hun terugkomst zitten te wachten. Dus voor sommigen begint de reis na hun arrestatie en deportatie van voren af aan. Ingrijpende documentaire over een situatie waar volwassenen al niet in zouden moeten verkeren, laat staan kinderen.