Hiroshima-Nagasaki, August 1945
Op 6 en 9 augustus 1945 werden Hiroshima en Nagasaki gebombardeerd met atoombommen. De vuurballen die beide bommen veroorzaakten, hadden een doorsnede van zes kilometer, met temperaturen die in het centrum de hitte van het zonneoppervlak evenaarden. Honderdduizend doden waren het onmiddellijke resultaat, gevolgd door vele duizenden die in de dagen, weken en maanden erna aan hun verwondingen bezweken. Een paar dagen nadat de bommen waren gevallen, maakten Japanse cameramannen in beide steden opnamen van de gevolgen. Toen de Amerikanen arriveerden, namen zij het filmmateriaal in beslag en borgen zij het op bij het Ministerie van Defensie. Pas in 1968 werd het bestaan van het materiaal bekend. Onder andere Erik Barnouw, toen voorzitter van de filmafdeling van de Universiteit van Columbia, pleitte voor vrijgave. Na het positieve antwoord van het ministerie stelde Barnouw uit de opnamen, die een gezamenlijke lengte hadden van 165 minuten, een compilatiefilm van zestien minuten samen met als doel te waarschuwen tegen het gebruik van de atoombom.