Wind on the Moon
Hoe ervaar je de wereld als je zowel doof als blind geboren bent? De nu negentienjarige, Zuid-Koreaanse Yeji ziet en hoort niets. Communiceren kan ze nauwelijks. Yeji en haar moeder zijn al jaren hele dagen samen. Maar nu kan de jonge vrouw eindelijk terecht op een speciale blindenschool. Ook voor Yeji’s moeder is dat spannend, want de twee lijken bijna met elkaar vergroeid. Moeder weet bijvoorbeeld als geen ander dat Yeji zich prettig voelt in de auto en dat ze in de zee gewichtloos geniet. Maar hoe leg je alledaagse zaken uit aan iemand als Yeji? Hoe maak je haar duidelijk dat je niet zomaar een broek uittrekt, of dat vingerafdrukken maken niet eng is? Al vanaf het eerste shot maakt de filmmaker, die als een fly on the wall het leven van de hoofdpersonen registreert, de kijker bewust van hoe zo’n uitzonderlijk bestaan ervaren kan worden. Zaken die in ons leven volstrekt normaal zijn, zijn voor iemand die elementaire zintuigen mist totaal anders. Soms worden ze veel intenser, soms juist helemaal niet ervaren. Terwijl Yeji commentaarloos in haar veilige omgeving gefilmd wordt, leest moeder in de voice-over voor uit haar dagboek vol ervaringen, angsten en dromen omtrent haar gehandicapte dochter.