Russian Dream
Na twintig jaar in Sint-Petersburg te hebben gewoond, besluit de Amerikaanse slaviste Marina Albee met haar oude Volga het binnenland in te trekken. In een soms sprookjesachtig gefilmde, dan weer als videoclip verbeelde gaat ze op zoek naar “het hart van Rusland”. Wanneer haar auto het begeeft, lift ze verder met vrachtwagenchauffeurs en belandt bij traditionele feesten en verlaten boerderijen en in besneeuwde bossen, romantische kerken en paleizen – die weer sterk contrasteren met de verregende snelwegen en armoedige theehuisjes onderweg. In het eerste deel van de film kijkt Albee terug naar wat het verleden heeft gebracht, in het tweede deel richt ze haar blik op de toekomst. Wat hebben Russen nodig om gelukkig te zijn? In een voice-over reflecteert Albee op de Russische geschiedenis en de geest van het land en zijn inwoners, maar meestal laat ze de beelden en de muziek voor zichzelf spreken. Ze neemt een sneeuwbad met een bebaarde man die in de bossen woont en haar vertelt over zijn esoterische relatie met de natuur. Hij blijkt een verrassend moderne baan te hebben. Is dit de nieuwe Russische levensstijl? De verscheidenheid aan filmstijlen en sferen verbeelden treffend de verwarrende veelzijdigheid van een romantisch, hard, natuurminnend, zakelijk, armoedig en rijk Rusland.