En forårsdag i helvede
Dichter, sportjournalist, filmmaker en verdienstelijke amateurwielrenner Jorgen Leth nam in 1973 zijn eerste film over zijn favoriete sport op. In THE STARS AND THE WATER CARRIERS richtte hij samen met slechts één cameraman en één geluidsman zijn blik op de drie weken durende Giro d'Italia. Een tocht waarin destijds wielrenvedetten als Eddy Merckx en Carlos Fuente meereden. Drie jaar later stelde Leth zijn camera weer scherp op suizende banden en rondtollende pedalen. Met EN FORÄRSDAG I HELVEDE maakte hij een portret van de wielrenklassieker Parijs - Roubaix. Gedurende de maand voorafgaande aan de race bestudeerde Leth de 270 km lange route intensief. Op de dag zelf legden maar liefst 27 cameramensen, waarvan een in een helicopter, de chaos, het zweet, de inspanning en de overwinning vast. Met deze film vestigde Leth definitief zijn naam als een briljant maker van (sport-) documentaires in de traditie van de cinema vérité.