Het vooruitzicht
Documentairemaakster Netty Rosenfeld ontmoette oogarts Jan Kok voor het eerst tijdens haar behandeling tegen staar. In één van hun steeds persoonlijker wordende gesprekken vertelt Jan dat hij lijdt aan een zeldzame vorm van kanker. Samen besluiten ze een film over zijn laatste levensfase te maken. ‘Dat noodzaakt me om de werkelijkheid onder ogen te zien‘, aldus Jan Kok. Met een combinatie van levenslust en nuchterheid over de ernst van zijn ziekte ondergaat Jan een aantal zware operaties en bestralingen. Toch maakt hij nog plannen om samen met zijn vriend naar Nepal te gaan, waar hij een tijd verbleef om een oogziekenhuis op poten te zetten en artsen op te leiden. Maar op het moment dat de immer optimistische Jan mentaal wordt gebroken, wordt ook de laatste fase van zijn leven ingeluid.