De oorlog die met zoveel enthousiasme was begonnen ontaardde in een bloedbad in de modder. Mensenlevens telden niet. Steeds weer werden de soldaten naar voren worden gestuurd, telkens weer nieuwe wapens tegemoet. Vlammenwerpers, gifgas. Sommigen werden letterlijk gek van angst. Maar de generaals zagen dat als aanstellerij. Honderden soldaten die niet meer durfden, werden gefusilleerd.