Please Step Aside!
Een Iraanse vrouw die kort geleden naar Berlijn is verhuisd nadat ze in haar huis in Teheran belaagd werd door de veilligheidsdienst, heeft heimwee naar een land dat niet meer bestaat. Terwijl ze zich door Berlijn beweegt, wordt ze op haar telefoon geconfronteerd met beelden uit Iran, waar de dood van Mahsa Amini als gevolg van politiegeweld in 2022 de ‘Woman Life Freedom’-beweging ontketende.
In deze stream of consciousness reflecteert filmmaker Raha Faridi op haar leven als immigrant. Daarbij spiegelt ze de koloniale blik terug naar de kolonisator. Ze praat in stereotypen over de rationele, koelbloedige Europeanen. Als je naar het grauwe Berlijn kijkt, mijmert ze, is het logisch dat de Europeanen het mondiale zuiden wilden koloniseren.
Maar waar kan ze zich nu nog thuis voelen? De mooie, zonnige plek waar ze van droomt bestaat niet meer. Haar leven in Duitsland en haar herinneringen aan Iran vormen een contrast met de socialmediabeelden op haar telefoon waar ze constant mee geconfronteerd wordt. Haar Instagramfeed, met beelden van de Iraanse onderdrukking, verschijnt daarom bovenop telefoonbeelden van haar leven in Berlijn.