El juego de Cuba
Voor de Cubanen is baseball meer dan een sport. Vanaf het moment van introductie, halverwege de negentiende eeuw, had de sport al een politieke lading: het spelen van het Amerikaanse baseball was een subversieve, anti-Spaanse daad. Maar ook de anderhalve eeuw daarna was baseball nauw verweven met de politieke gebeurtenissen. Enkele maanden na de revolutie van 1959 poseerden de nieuwe partijleiders in een baseballtenue om onder de teamnaam ‘De Baarden’ goodwill te kweken voor een wetsverandering. Winnen van de Amerikanen werd een nationale obsessie. De Cuban Sugar Kings bereikten de Noord-Amerikaanse eredivisie en werden nationale helden, maar werden tegelijkertijd verraden. Pas in 1999 kwam het Amerikaanse team na veertig jaar weer op bezoek in Cuba, zodat de Cubaanse en de Amerikaanse vlag ogenschijnlijk gebroederlijk naast elkaar in het stadion wapperden. De film biedt een reconstructie van de laatste veertig jaar, niet alleen aan de hand van veel archiefbeelden, zoals van Cubaanse marineschepen tijdens Independence Day, maar vooral via interviews met een groot aantal oud-spelers. Velen hebben de grofkorrelige foto’s waar ze als jonge sporters op staan, uit de tijd dat ze nog illusies koesterden en vier pesos kregen voor een wedstrijd, goed bewaard. Veertig jaar later kijken ze terug op de wijze waarop baseball standhield tijdens de turbulente politieke ontwikkelingen: de Varkensbaai-crisis, het economische embargo, het mislukken van de rietsuikeroogst in 1970 en de exodus naar Miami in gammele garnalenbootjes.