Black Box Diaries
In Japan wordt maar vier procent van de verkrachtingszaken daadwerkelijk in behandeling genomen door justitie. Tegen die achtergrond speelt het verhaal van de Japanse journalist Shiori Ito zich af.
Ito wordt in 2015 verkracht door een invloedrijke journalist. Ze doet aangifte, maar krijgt te horen dat er onvoldoende bewijs is voor een strafzaak en moet toezien hoe de dader wordt beschermd door zowel politie als politiek, onder wie premier Abe. Ze besluit een civiele zaak te starten, een boek te schrijven en haar jarenlange strijd in een visueel dagboek vast te leggen.
Ito’s doortastendheid is ongehoord in Japan, waar van vrouwen lijdzaamheid wordt verwacht. Voor Black Box Diaries maakt ze in het geheim gespreksopnamen en achtervolgt hoogwaardigheidsbekleders op straat. Langzaam maar zeker ontstaat het beeld van een maatschappij die vrouwen structureel in een onderdanige positie manoeuvreert.
Voor haar strijdbaarheid betaalt Ito een hoge prijs: de relatie met haar familie komt onder druk te staan en ze krijgt last van angsten en depressies. Maar haar vasthoudendheid is inspirerend voor velen, en ze groeit uit tot het gezicht van het Japanse equivalent van de MeToo-beweging.