Handbook
Hoe sla je een demonstratie neer? Handbook geeft bijna letterlijk antwoord op deze vraag. Bijna, want in deze trefzekere instructievideo vallen geen echte klappen.
Augustus 2020. Terwijl in Minsk de protesten tegen de omstreden herverkiezing van president Loekasjenko aanzwellen, volgt de Belarussische Pavel Mozhar op zijn kamer in Berlijn de ontwikkelingen in zijn geboorteland. Zo’n zevenduizend demonstranten werden in die dagen door de beruchte oproerpolitie OMON opgepakt.
In de honderden getuigenissen die er op internet te vinden zijn, ziet Mozhar een systematiek achter de onderdrukking. Zijn tot studio omgetoverde kamer dient als ruimte waarin hij de getuigenissen nauwgezet laat naspelen door een in het zwarte geklede ‘politieagent’ met bivakmuts, en vier in identieke jeans en shirts gehulde ‘arrestanten’. Het resultaat is pijnlijk instructief.