Calling the Ghosts
Twee Bosnische vrouwen werden tijdens de oorlog in voormalig Joegoslavië het slachtoffer van martelingen en verkrachtingen in een concentratiekamp. Jadranka Cigelj en Nusreta Sivac begonnen na de oorlog een strijd voor de erkenning van verkrachting als een oorlogsmisdaad. Als resultaat van hun inspanningen staan de daders nu terecht voor het Internationale Oorlogstribunaal. De actie van de twee vrouwen kreeg internationale erkenning. Wat begon als een strijd tegen de aanhoudende zwijgzaamheid van vrouwen die in oorlogstijd verkracht zijn, krijgt nu een vergaande politieke en internationale impact. De filmmakers waren vier jaar bezig met de film en wonnen in die periode het vertrouwen van de vrouwen, waardoor ze een indringend en realistisch portret konden maken. De internationale gemeenschap begint mede door deze Bosnische protestactie in te zien dat massaverkrachtingen niet zomaar een bijproduct zijn van de oorlog, maar zware misdrijven tegen de menselijkheid.