The Art of Observing Life
Marina Goldovskaya, zelf een gevierd documentairemaker, interviewde over een langere periode de pioniers van de Amerikaanse documentaire: Richard Leacock, Albert Maysles, D.A. Pennebaker, Robert en Anne Drew, Chris Hegedus, Jonas Mekas, Lionel Rogosin, Allan King en Michael Rubbo – sommigen zijn inmiddels overleden. Vanuit hun huiskamers vertellen ze over de totstandkoming van films die nu gelden als mijlpalen in de geschiedenis van de documentaire. Drew, Leacock, Maysles en Pennebaker vertellen over het ontwerpen van een lichte, draagbare sync-sound camera voor , waarmee ze een nieuwe standaard zetten voor het filmen van documentaires en de in Amerika introduceerden. Ook is te zien hoe de documentairegrootheden tijdens masterclasses voor filmstudenten hun gehoor inspireren met hun toewijding en ervaring. Eigenlijk is één grote masterclass. Een zoektocht naar manieren om het leven in al zijn volheid te vangen is wat de geïnterviewden delen met elkaar en hun interviewer; zo is de film een hommage aan de documentaire en enkele van zijn meest vooraanstaande makers.